Grupul de tineri

Grup de tineri – Program de dezvoltare a abilitatilor de viata independenta, în cadrul proiectului ExpertRARE - finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano- Român
2015
 
Asociatia Prader Willi din Romania, organizeaza in fiecare luna , o intalnire cu un grup de tineri, cuprinsi intr-un program de instruire pentru abilitati de viata independenta. Conceptul „abilitate de de viata independenta” este definit ca „ set de cunostinte, comportamente, atitudini si performante necesare unei vieti de calitate in orice context psiho – social”. Este, de fapt, setul abilitatilor de care o persoana are nevoie pentru a lua deciziile potrivite implinirii aspiratiilor la o viata de calitate.
Programul este realizat pe 12 module de instruire, pe parcursul a 12 luni, cate o intalnire pe luna, fiecare intalnire aducand alt modul de instruire, si oferind tinerilor sansa de a insusi aceste abilitati si de a-si impartasi experienta unii altora. Astfel ei reusesc sa isi dezvolte propriile cunostinte si abilitati necesare pentru o viata independenta.
Cele 12 module din cadrul programului permit tinerilor sa pargurga diferite domenii ale deprinderilor de viata independenta, precum: domeniul deprinderilor de viata zilnica (gatitul, prepararea si servirea mesei, managementul casei, etc.), domeniul ingrijirii personale(igiena personala, sanatate, sport,etc.), al locuintei si resurselor comunitare, domeniul dezvoltarii sociale, de management al banilor si al deprinderilor de munca si de studiu. Tinerii parcurg aceste module,  atat la nivel teoretic, cat si intr-un mod interactiv, avand astfel sansa de a insusi abilitatile necesare unei vieti independente
Programul a inceput in luna AUGUST, prin participarea acestui grup de tineri la Tabara Bobald, organizat de catre Asociatia Prader Willi in colaborare cu Asociatia werdnig Hoffmann. Pe perioada taberei, grupul de tineri a participat la o serie de activitati socio – educative si de recreere, incepand cu prima zi. De asemenea, au participat in cadrul prgramului la diferite activitati de terapie ocupationala.
 
Modulul de instruire din luna SEPTEMBRIE a constat intr-o serie de activitati de coeziune a grupului si de cunostere a grupului. Tinerilor din program le-au fost prezentate atat programul si modulele pe care le vor parcurge, cat si beneficiile unei astfel de program de instruire. In a doua zi , intr-un mod interactiv, fiecare persoana din grup a identificat si a prezentat competentele si abilitatile pe care le detine, si impreuna cu asistentul social au stabilit care sunt competentele si abilitatile pe care doresc sa le dezvolte sau sa le insuseasca.
 
OCTOMBRIE a fost luna in care tinerii au fost instruiti in domeniul deprinderilor de viata zilnica. S-a pus accent pe a invata cum sa gatim, pe prepararea si servirea mesei, tinand cont si de curatenia din bucatarie si depozitarea mancarii. Tinerii au invatat care sunt normele de conduita la masa si regulile c are se respecta in timpul servirii mesei.   
 
 
Instruirea grupului in dezvoltarea abilitatilor de viata independenta a continuat si in NOIEMBRIE. Seisunea din aceasta luna a avut ca tema igiena personala, sanatatea si sportul. In prima zi a fost punctat immportanta ifgienei, si efectele pe care le are asupra sanatatii. Ziua a doua a pus accept pe sport, iar grupul de tineri a participat la diferite activitati sportive, organizate de catre Asociatia Prader Willi in parteneriat cu Asociatia Judeteana „Sportul pentru toti”. Activitatile au avut loc la Scoala „Iuliu Maniu”.
 
In DECEMBRIE, ne-am axat sa instruim tinerii in domeniile: „managementul casei” si „siguranta domestica”. Avand in vedere ca se apropiau sarbatorile, tinerii au invatat in-tro atmosfera de Craciun, cum se folosesc corect toate aparatele electronice din casa, atat cele din bucatarie, in cazul prepararaii mesei de Craciun, cat si aparate folosite pentru impodobirea unui brad, cum ar fi luminitele de Craciun. In urmatoarea zi tinerii au invatat colinde traditionale, pentru a putea participa impreuna cu familia si cercul de prieteni la colindatul din Ajunul Craciunului, si au participat la activitati de terapie ocupationala. In cadrul acestor activitati cei din grup au confectionat diferite ornamente, pe care apoi le-au folosit la impodobirea Bradului din Centrul Rezidential NoRo.
 
IANUARIE a fost luna in care grupul a fost instruit in planificarea activitatilor lor zilnice si a timpului lor liber. La finalul modulului,beneficiarii prgramului au stiut sa faca diferenta intre activitatile importante , necesare sau chiar obligatorii, cum ar fi:mersul la scoala, vizitele la doctor, orele de terapie, etc. si activitatile de relaxare, precum iesitul la joaca, cititul, vizionarea unui film. In urma parcurgerii modulului, tinerii au reusit sa categorizeze activitatile lor in functie de importanta lor si prioritatea acestora.
 
Tinerii au fost lunar instruiti in dezvoltarea abilitatilor de viata independenta, ajungand in luna FEBRUARIE, sa discute despre dezvoltarea lor sociala. In sesiunea din februarie au fost abordate teme precum dezvoltarea personala sau talentul fiecaruia. Intr-o atmosfera informala si de joc, a prezentat activitati la care sunt foarte priceputi, precum si in ce domenii au talent, de exemplu: artele, muzica sau dansul, etc. Sesiunea s-a incheiat printr-o vizita la Galeriile de Arta al Muzeului Judetean de Isotrie si Arta „Ioan Sima” unde tinerii au admirat picturile și expoziția de fluturi, iar apoi au încercat să redea pe hârtie culorile vii ale unui fluture și să coloreze o farfurioară din lut.
 
 
 

 
 
În componenta rezidențială a Centrului Pilot de Referință pentru Boli Rare – NoRo, se organizează pe parcursul unui an de zile un curs pentru tineri cu dizabilități ,prin care aceștia sunt instruiți în formarea abilităților de viață independentă.
Cursul suprinde 12 sesiuni de instruire, fiecare sesiune realizându-se la interval de câte o lună pe perioada a 2 zile.
Având în vedere că Centrul NoRo dispune de 12 paturi de cazare, grupul poate fi format din 12 tineri cu dizabilități produse de boli rare.
 
Temele abordate sunt concentrate pe aspecte esențiale din viața de zi cu zi: hrană, curățenie și igiena personală, managementul banilor etc.
 
Prin această formă de abordare ne propunem ca tinerii să învețe în cele 2 zile petrecute în centru, aspecte noi în funcție de capacitățile lor, să afle noi informații, să împărtășească experiențe si să-și însușească noi deprinderi cu ajutorul specialiștilor, pe care să le aplice apoi în viața de zi cu zi.